Omawiamy jak moment obrotowy wpływa na jazdę samochodem – co warto wiedzieć?

Kiedy opisywane są osiągi danego silnika, zwykle podaje się tylko dwa parametry, a mianowicie jego moc oraz moment obrotowy. Czym on właściwie jest? Mówiąc najprościej jest to siła wytwarzana przez silnik, która jest mierzona na wale korbowym. Chociaż parametr ten przez laików jest bardzo często ignorowany i deprecjonowany na rzecz oceny samej mocy, to okazuje się, że mocno wpływa na dynamikę samochodu, a także na jego możliwości. Co warto wiedzieć o tym parametrze? Poniżej znajdują się najważniejsze informacje, które powinien poznać każdy, kto właśnie boryka się z decyzją o wyborze samochodu.

Czym obrotowy moment różni się od mocy silnika?

Parametr ten jest siłą silnika spalinowego, a to oznacza, że im wyższa jest jego wartość, tym łatwiej pojazd będzie pokonywał wszelki opór, jaki może zastać na drogach. Tymczasem moc silnika oznacza pracę, jaką wykonuje on w określonym czasie, a wynika ona właśnie z prędkości obrotowej. W przypadku samochodów mała moc silnika oraz wysoki obrotowy moment sprawiają, że samochód jest w stanie o wiele lepiej ciągnąć większy ciężar. Z kolei niski obrotowy moment oraz duża moc silnika mogą przyśpieszać znacznie łatwiej, ale też dużo łatwiej tracą ciąg. Znajomość tych dwóch parametrów oraz zależności między nimi jest więc bardzo ważna podczas kupowania samochodu. Nie sposób określić, czy któryś z nich jest ważniejszy, ponieważ najistotoniejsza jesy zależność między nimi.

Jak na własną rękę obliczyć obrotowy moment silnika?

Jeśli chcemy przed zakupem poznać ten parametr, a nie został on wyszczególniony, to w łatwy sposób można samodzielnie dokonać obliczeń. Posiadanie innych danych na temat pojazdu pozwala na przykład na skorzystanie ze specjalnych kalkulatorów internetowych, dzięki którym można poznać brakujące informacje. Uzyskane w ten sposób wyniki na wszelki wypadek warto dodatkowo porównać z wykresami, które są tworzone przez ekspertów dla poszczególnych marek i modeli samochodów. W samodzielnych obliczeniach obrotowy moment należy pomnożyć przez prędkość obrotową, oznaczaną jako RPN, a następnie wynik podzielić przez liczbę 7023,5. Aby wyliczenia były jak najbardziej dokładne i rzetelne, powinny również uwzględniać obciążenie silnika wszelkimi podzespołami.

Jaki wpływ obrotowy moment ma na przyśpieszenie?

Parametr ten oznacza siłę, którą można uzyskać z jednostki napędowej. W praktyce odpowiada między innymi za uciąg, a to oznacza, że dzięki niemu możliwe jest holowanie samochodu, jeśli zajdzie taka konieczność. Osiąganie odpowiedniego momentu obrotowego jest konieczne, żeby samochód był w stanie przyśpieszyć przy dużym obciążeniu, a to oznacza, że przyśpieszenie oraz ten parametr są wobec siebie proporcjonalne. Oczywiste jest to, że to moc silnika wpływa finalnie na prędkość jazdy, ale maksymalna prędkość może zostać osiągnięta tylko wtedy, kiedy przełożenia układu napędowego będą ustawione w prawidłowy sposób.

Jaka jest zależność między obrotowym momentem a rodzajem silnika?

Opisywany parametr ma ogromny wpływ na odczucia kierowcy podczas jazdy, które diametralnie różnią się podczas jazdy samochodem z silnikiem benzynowym i dieslem. Ta sama moc silnika zapewnia im bowiem nieco inne przyśpieszenie. W silniku diesla obrotowy moment jest bardzo wysoki, ale tylko w wąskim zakresie prędkości obrotowych. Dzięki temu kierowca odczuwa silniejsze przyśpieszenie, ale wrażenie to nie trwa długo. Każdy, kto jechał kiedykolwiek samochodem z silnikiem diesla, doskonale wie, o jakie odczucie chodzi w tym wypadku. Tymczasem w silnikach benzynowanych obrotowy moment jest niski, przez co pojazd przyśpiesza mniej gwałtownie, ale za to możliwe jest dłuższe przyśpieszanie na poszczególnych biegach. Maksymalny obrotowy moment jest bardzo ważnym parametrem, ale równie istotny jest zakres obrotów, ponieważ to własnie on decyduje o elastyczności silnika i sprawia, że działa on efektywnie.

Co warto wiedzieć o momencie obrotowym w wariancie elektrycznym?

Samochody elektryczne od kilku lat cieszą się rosnącą popularnością z kilku powodów. Po pierwsze zapewniają kierowcom niezależność od paliw, których ceny wciąż szybują w górę. Po drugie stanowią alternatywę dla silnków spalinowych, które cechują się wysoką emisją spalin, a tym samym fatalnym wpływem na środowisko naturalne. Jednostki napędowe w samochodach elektrycznych działają jednak na zupełnie innych zasadach niż samochody z silnikami spalinowymi lub diesla. Obrotowy moment w silnikach tego rodzaju nie zwiększa się w zależności od określonego poziomu obrotów, ale w zasadzie jest od samego początku dostępny. Oznacza to, że w momencie, w którym samochód jest uruchamiany, kierowca ma do dyspozycji wysoką, ale jeszcze nie maksymalną wartość obrotowego momentu. Dodatkowe obciążenie silnika związane z rozruchem powoduje duży obrotowy moment na samym początku, ale później spada on i ponownie wzrasta, zapewniając komfortową i efektywną jazdę bez względu na czynniki zewnętrzne.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.